Projekt zakłada:
- dla osób niepełnosprawnych – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 17%,
- dla osób długotrwale bezrobotnych – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej na poziomie co najmniej 35%,
- dla osób o niskich kwalifikacjach – wskaźnik efektywności zatrudnieniowej – na poziomie co najmniej 36%,
- dla uczestników nie zakwalifikowanych do żadnej z wyżej wymienionych grup docelowych, wskaźnik efektywności zatrudnieniowej uczestników będzie wynosił co najmniej 43%.
Dodatkowo zgodnie z kryterium dostępu w każdym projekcie muszą wystąpić osoby długotrwale bezrobotne w co najmniej 7%.
Wątpliwości IP budzi sytuacja w której projekt skierowany jest w 100% do osób niepełnosprawnych, w tym 7% będą stanowiły osoby długotrwale bezrobotne a po zrekrutowaniu grupy okaże się że osoby te posiadają dodatkowo niskie kwalifikacje (36%) lub wyższe wykształcenie (43%). Beneficjent we wniosku zamieści zapis (co miało niejednokrotnie miejsce w POKL), że poziom efektywności będzie zgodny z założeniami konkursu. Czy fakt, że osoby są niepełnosprawne (czyli w 100% stanowią grupę docelową)
powinien stanowić nadrzędną przesłankę do wyliczenia efektywności zatrudnieniowej
i wówczas nie powinno się uwzględniać pozostałych cech uczestników projektu?
i wówczas nie powinno się uwzględniać pozostałych cech uczestników projektu?
Odp. Zgodnie z zapisami projektu Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć
z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 (Podrozdział 3.2. Sposób i metodologia mierzenia kryterium efektywności zatrudnieniowej w projekcie) cyt.:
z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 (Podrozdział 3.2. Sposób i metodologia mierzenia kryterium efektywności zatrudnieniowej w projekcie) cyt.:
kryterium efektywności zatrudnieniowej jest mierzone w odniesieniu do grup docelowych (np. osoby długotrwale bezrobotne, osoby z niepełnosprawnościami). Jeżeli jeden uczestnik projektu kwalifikuje się do kilku grup docelowych, wówczas jest on wykazywany we wszystkich kategoriach, do których należy (np. długotrwałe bezrobocie, niepełnosprawność).
Zatem, jeżeli jedna osoba kwalifikuje się do kilku grup docelowych wskazanych przez beneficjenta we wniosku o dofinansowanie (np. długotrwale bezrobotni, o niskich kwalifikacjach i niepełnosprawni), wówczas nie należy jej "sztucznie" przypisywać tylko do jednej grupy (np. do osób niepełnosprawnych). Natomiast, jeżeli projekt jest skierowany do jednej grupy docelowej (np. niepełnosprawni), wówczas kryterium efektywności zatrudnieniowej należy mierzyć tylko dla tej grupy i w przypadku tego projektu minimalne poziomy kryterium efektywności zatrudnieniowej określone dla pozostałych grup docelowych nie mają zastosowania.
W związku z powyższym, w opisanym przykładzie projektu, który jest skierowany w 100% do osób niepełnosprawnych, z czego co najmniej 7% muszą stanowić osoby długotrwale bezrobotne (beneficjent wymienia tylko te dwie grupy, zatem można przyjąć, że grupami docelowymi projektu są osoby niepełnosprawne i długotrwale bezrobotne), kryterium efektywności zatrudnieniowej należy mierzyć tylko w stosunku do tych dwóch grup.
Jednocześnie, należy zauważyć, że przy obecnym założeniu projektu, beneficjent miałby trudności z osiągnięciem kryterium efektywności zatrudnieniowej, które brzmi: - dla uczestników nie zakwalifikowanych do żadnej z wyżej wymienionych grup docelowych, wskaźnik efektywności zatrudnieniowej uczestników będzie wynosił co najmniej 43%.
Jednocześnie należy podkreślić, że w opisanym przypadku, we wniosku o dofinansowanie powinien zostać uwzględniony zapis mówiący wprost o zobowiązaniu beneficjenta do osiągnięcia określonej efektywności względem danej grupy docelowej. Nie powinno być blankietowych zapisów mówiących, np.że "poziom efektywności będzie zgodny z założeniami konkursu".